Saturday, March 29, 2008

3 produk

Produk-
Iklan diatas menerangkan mengenai produk Olay. Produk tersebut mempunyai khalayak sasaran iaitu perempuan yang berumur 30-60 tahun.

Servis-
Pada tahun 2005 Malaysia Airlines (MAS) telah menawarkan perkhidmatan tambang pergi balik promosi antarabangsa terus adalah bagi laluan-laluan dari Kuching ke Pontianak, Perth, Hong Kong, Guangzhou dan Frankfurt. rangkaian antarabangsa MAS keluar dari Kuching adalah lima kali seminggu ke Pontianak, empat kali seminggu ke Hong Kong, tiga kali seminggu setiap satu ke Guangzhou dan Frankfurt, dan sekali seminggu ke Perth. Tambang pergi balik bagi destinasi antarabangsa terus dari Kuching itu menawarkan diskaun sehingga 40 peratus. Tambang-tambang promosi menawarkan untuk perjalanan penumpang-penumpang dewasa (tidak termasuk cukai, insurans dan sercaj bahanbakar) ke Pontianak ialah RM295; Perth (RM895); Hong Kong (RM950); Guangzhou (RM950) dan Frankfurt (RM2,425). Penumpang-penumpang kanak-kanak juga menikmati diskaun selanjutnya. Khalayak sasaran Mas adalah golongan berniaga (35-67 tahun) dan golongan yang sederhana (pendapatyan RM1000.00 keatas) serta berkeluarga (20-45 tahun).

Point of view-
Iklan diatas merupakan satu iklan yang dikeluarkan olen Tenaga Nasional Berhad (TNB). Iklan tersebut tidak mengiklankan produk TNB tersebut tetapi lebih kepada iklan tanggungjawab sosial. Iklan tersebut memberi didikan kepada masyarakat agar berjimat cermat dalam penggunaan elektrik di rumah dan jangan membuat pembaziran elektrik. Target sasaran iklan tersebut adalah masyarakat berkeluarga yang berumeu diantara 22 tahun – 57 tahun bagi perempuan dan lelaki sekitar 20 tahun sehingga 60 tahun. Selain khalayak sasarannya keluarga, ikaln ini juga mensasarkan kanak-kanak juga sebagai khalayak sasaran iaitu sekitar umur 6 tahun sehingga 17 tahun.






No comments: